Informacje

Jeśli umiecie diagnozować radość dziecka i jej natężenie, musicie dostrzec, że najwyższa jest radość z pokonanej trudności, osiągniętego celu, odkrytej tajemnicy. Radość triumfu i szczęście samodzielności, opanowania i władania.”

Janusz Korczak „Jak kochać dziecko. Prawo dziecka do szacunku.”

Na naszej stronie internetowej znajdziesz podstawowe informacje. Przed dołączeniem do nas, warto abyśmy się dobrze poznali. Dlatego pytaj nas i sam/sama opowiadaj o Waszej rodzinie i dziecku.

Niepubliczny Punkt Przedszkolny „Przedszkole leśne w Mariewie”

ul. Kwiatowa 136A 05-083 Mariew

tel. 781 952 020

Drodzy, działamy już czwarty rok (od XI.2017 r.) i nadal się kształtujemy. Wiemy o sobie coraz więcej, tym, co w takim przedszkolu jak nasze jest ważne by ten czas wspólnego bycia razem był dla nas owocny, by zaspokajał nasze potrzeby. Pewnie co roku będziemy dowiadywać się coraz więcej. Na razie przekazujemy Wam poniższe informacje, które wypracowaliśmy dotychczas.

Nasze filary nie zmieniły się i są następujące:

1. Przedszkole leśne

Jesteśmy przedszkolem leśnym (inaczej skandynawskim). Są to takie przedszkola, w których dzieci większość czasu spędzają podczas swobodnej zabawy na świeżym powietrzu. Na zewnątrz bawimy się, uczymy, jemy i odpoczywamy. Tak, to nietypowy w Polsce pomysł, ale od dawna praktykowany w krajach skandynawskich. Pierwsze przedszkola leśne powstały w Polsce w 2015 r. i z roku na rok jest ich coraz więcej. Przedszkola leśne nie muszą mieć swojej siedziby w murowanym budynku, często są to ogrzewane namioty/jurty usytuowane w lasach. My mamy ładny, wygodny dom, w którym możemy przebywać zimą i gdy są duże opady lub wiatr. Od wiosny do jesieni przebywamy większość, a latem praktycznie cały dzień na dworze. I rzeczywiście mamy nadzieję na świeże powietrze, bo nasze ogromne podwórko kończy się niemalże w Kampinoskim Parku Narodowym! Mogąc swobodnie się bawić, dzieci chętnie chodzą po drzewach, w kałużach i bawią się ziemią dlatego ich rodzice na początku dostają listę przydatnych w przedszkolu ubrań i wiedzą, że dzieci mogą kończyć dzień baaardzo ubrudzone.

2. Język serca, czyli o porozumiewaniu się

Ważny jest dla nas szacunek do osoby. Dlatego szukaliśmy sposobu na kontakt z dzieckiem, który pomoże nam ten szacunek okazywać. Pomocą jest dla nas Porozumienie bez przemocy (Non-violent communication) – metoda komunikacji opracowana przez psychologa Marshalla B. Rosenberga. Ten sposób zwany jest inaczej językiem serca lub językiem żyrafy. Umożliwia on wyrażanie własnych uczuć, potrzeb i próśb i jednocześnie pomaga usłyszeć drugą stronę. NVC jest przeznaczone do kontaktów międzyludzkich, zarówno między dorosłymi jak i dziećmi. Opracowując tę metodę autor miał nadzieję, że umożliwi ona zagoszczenie na stałe pokoju na świecie.

3. Chrześcijańskie wartości

Wychowanie w przedszkolu jest oparte na wartościach chrześcijańskich, przy zachowaniu szacunku i wolności sumienia dla każdej osoby. Przedszkole ma być miejscem spotkania, również wierzących z niewierzącymi. Nawet jeśli spotkania te budzą wiele emocji to łatwiej nam będzie się spotkać i usłyszeć stojące za uczuciami potrzeby stosując Porozumienie bez przemocy.

4. Wrażliwość na środowisko

Chcemy się uwrażliwiać zarówno na środowisko naturalne i mądre korzystanie z dóbr natury jak również na tworzenie relacji międzyludzkich w środowisku lokalnym. Dlatego rozmawiamy z sąsiadami z naszej wsi, organizujemy wycieczki do lokalnych miejsc użyteczności publicznej. Przywiązujemy też uwagę do tego jak korzystamy z dóbr: ilości potrzebnego jedzenia, ponownego wykorzystywania opakowań, korzystania z naturalnych surowców.

5. Praktyczne umiejętności

Chcemy uczyć się w działaniu. Poznajemy świat poprzez angażowanie się w autentyczne czynności i zadania, ucząc się m.in. dbania o przyrodę, ogrodnictwa, gotowania, pieczenia, majsterkowania, tworzenia. Włączamy się w nakrywanie do stołu i sprzątanie po obiedzie, na wiosnę rozpoczynamy tworzenie ogródka. Angielskiego też uczymy się praktycznie – po prostu komunikując się tylko po angielsku przez pewien czas każdego dnia.

Codzienność

Dzieci u nas doświadczają czasu i przestrzeni na swobodną zabawy. Nasz rytm dnia wyznaczają poranny krąg i pory posiłków. By tworzyć różnorodne środowisko dla naszych dzieci proponujemy im też aktywności prowadzone i zaplanowane przez dorosłych, np. w poniedziałki zajęcia plastyczne, we wtorki i piątki wyprawy poza teren przedszkola, a w środy – spotkania z Panem Karolem, a w czwartki – zajęcia muzyczne. Zajęcia zmieniają się co roku lub częściej, mieliśmy już majsterkowanie, ogrodnictwo, eksperymenty czy zajęcia kulinarne i czasami wracamy do tych propozycji.

Plan dnia:

Dzień u nas jest podzielony tak:

  • 8.30-9.30 czas na dotarcie do nas, zabawy swobodne
  • 10.00 powitalny krąg
  • 10.30 drugie śniadanie
  • 11-12.30 wyprawa w okolicę / pobyt na podwórku, zabawa swobodna / zajęcia zorganizowane
  • 12.30 zupa
  • 13.00 odpoczynek, lektury / zajęcia zorganizowane / zabawa swobodna
  • 14.30 drugie danie
  • 15.30 podwieczorek
  • od 16 zabawy swobodne, praca indywidualna

Opiekunowie

Mamy 7 niezwykłych osób w naszym zespole. Pracujemy na dwie zmiany, by móc efektywnie zadbać o siebie i dzieci. Nasz aktualny skład to: Kasia, Marysia, Ola, Olga, Jagoda, Michele i Ewelina. Przez większość dnia (poza skrajnymi godzinami gdy jest mało dzieci) z dziećmi przebywa 3 opiekunów.

Dzieci

Są równie niezwykłe, różne, wywołujące uśmiech na twarzy. Chodzą do nas dzieci z 4 roczników: 3, 4, 5 i 6-latki (czyli rocznik tzw. „zerówkowy”). W tej chwili działamy dwutorowo: mamy 22 miejsca w ramach niepublicznego punktu przedszkolnego oraz 7 w ramach projektu Leśny Mariew. Obie te formy są takie same, różnica polega na tym, że punkt przedszkolny działa w ramach systemu oświaty, a Leśny Mariew to tzw. pozostała działalność edukacyjna. Dzieci uczęszczające do nas w ramach projektu „Leśny Mariew” formalnie nie chodzą do przedszkola.

Adaptacja

Bardzo ważne jest dla nas to, by dziecko dołączyło do naszej grupy, wtedy gdy będzie na to gotowe. Dlatego też nie chcemy przyjmować dzieci młodszych niż 3 lata, bo rzadko kiedy mają taką gotowość. Dlatego też chcemy by rodzice mieli czas na przychodzenie razem z dzieckiem przez pierwszy okres – i zależy on indywidualnie od danego dziecka, może to być 1 tydzień albo 1 miesiąc. To dla nas bardzo ważne, by rodzice mieli czas na adaptację.

Utrzymanie tego miejsca

Na utrzymanie i rozwój tego miejsca potrzebujemy ok. 1500-1700 zł miesięcznie w przeliczeniu na jedno dziecko. Zdajemy sobie sprawę, że jest to duża kwota, dla niektórych bardzo możliwa do przekazania, dla innych z trudem, a dla jeszcze innych – wcale. Dlatego jeśli możecie ją wpłacać, umożliwi nam to funkcjonowanie. Jeśli jednak to dla Was za duża kwota, być może możecie wnieść inny wkład potrzebny na utrzymanie. Jeśli dotyczy Was ten scenariusz, zastanówcie się w jaki inny sposób możecie się przyczynić do naszego utrzymania.

Wyżywienie

II śniadania dzieci przynoszą z domów w swoich plecakach, zupę i II danie zamawiamy z cateringu od pani Izy z Borzęcina, a podwieczorki przygotowują 4 dyżurujące rodziny. Koszt zupy, II dania i podwieczorku to 12 zł/dzień.

Społeczność

Jesteśmy kameralnym miejscem, w którym w większości znamy się z imienia i nie tylko 🙂 W początkowych latach często organizowaliśmy spotkania przy ognisku, teraz już rzadziej, ale może jeszcze do tego wrócimy 🙂 Nasze rodziny znają się i odwiedzają, razem przetrwaliśmy czas koronawirusowego zamknięcia i nadal poznajemy się i wspieramy – bez narzucania się, z życzliwością i otwartością.

Zapisy na 2021 rok:

W tym roku przyjmujemy zapisy wyłącznie w ramach projektu „Leśny Mariew” – tzn. są tą miejsca poza systemem oświaty, dzieci nie są zgłoszone jako uczęszczające do przedszkola.

Formularz rekrutacyjny

Jeżeli jesteście zainteresowani dołączeniem do nas, prosimy o zapoznanie się z naszym formularzem zgłoszeniowym, przemyślenie odpowiedzi i wypełnienie go do 10 marca. Odpowiedzi nie będą czytane do 10 marca, więc prosimy Was o pochylenie się nad nim i poświęcenie mu trochę czasu.

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe8v7DHir94DQAQUL1WGzQYJ0qTowzrufX-k7gncU0G3CPTpg/viewform

Wybór przedszkola

Być może jesteśmy przedszkolem dla Was, a być może nie. Pozwólmy sobie poszukać tej odpowiedzi. Ciekawe pytania pomagające się zbliżyć do tej odpowiedzi zawarte są w książce „Akcja Adaptacja” Agnieszki Stein.

Życzymy Wam i sobie odpowiedzi na to pytanie!

Do zobaczenia!