Informacje

Jeśli umiecie diagnozować radość dziecka i jej natężenie, musicie dostrzec, że najwyższa jest radość z pokonanej trudności, osiągniętego celu, odkrytej tajemnicy. Radość triumfu i szczęście samodzielności, opanowania i władania.”

Janusz Korczak „Jak kochać dziecko. Prawo dziecka do szacunku.”

 

Na naszej stronie internetowej znajdziesz podstawowe informacje. Jeśli chcesz wiedzieć więcej, po prostu zadzwoń lub przyjedź do nas.

Niepubliczny Punkt Przedszkolny „Przedszkole leśne w Mariewie”

ul. Kwiatowa 136A 05-083 Mariew

tel. 781 952 020

Zapraszamy, przyjdźcie i poznajcie nas!

Twoje dziecko może przychodzić przez cały tydzień lub w wybrane dni/godziny.

 

Tutaj znajdziesz dokument, w którym określone zostały główne założenia przedszkola:

Organizacja Przedszkola leśnego w Mariewie

 

Główne filary „Przedszkola leśnego w Mariewie” są następujące:

1. Przedszkole leśne

Jesteśmy przedszkolem leśnym (inaczej skandynawskim). Są to takie przedszkola, w których dzieci większość czasu spędzają podczas swobodnej zabawy na świeżym powietrzu. Na zewnątrz bawimy się, uczymy, jemy i odpoczywamy. Tak, to nietypowy w Polsce pomysł, ale od dawna praktykowany w krajach skandynawskich. Pierwsze przedszkola leśne powstały w Polsce w 2015 r., a obecnie mamy ich 34, tutaj możesz podejrzeć na mapie: http://forestplans.pl/mapa-przedszkoli-lesnych/. Przedszkola leśne nie muszą mieć swojej siedziby w murowanym budynku, często są to ogrzewane namioty usytuowane w lasach. My mamy ładny, wygodny dom, w którym możemy przebywać zimą i gdy są duże opady lub wiatr. Od wiosny do jesieni przebywamy większość, a latem praktycznie cały dzień na dworze. I rzeczywiście mamy nadzieję na świeże powietrze, bo nasze ogromne podwórko kończy się niemalże w Kampinoskim Parku Narodowym! Mogąc swobodnie się bawić, dzieci chętnie chodzą po drzewach, w kałużach i bawią się ziemią dlatego ich rodzice na początku dostają listę przydatnych w przedszkolu ubrań i wiedzą, że dzieci mogą kończyć dzień baaardzo ubrudzone.

2. Język serca, czyli o porozumiewaniu się

Ważny jest dla nas szacunek do osoby. Dlatego szukaliśmy sposobu na kontakt z dzieckiem, który pomoże nam ten szacunek okazywać. Pomocą jest dla nas Porozumienie bez przemocy (Non-violent communication) – metoda komunikacji opracowana przez psychologa Marshalla B. Rosenberga. Ten sposób zwany jest inaczej językiem serca lub językiem żyrafy. Umożliwia on wyrażanie własnych uczuć, potrzeb i próśb oraz pomaga usłyszeć drugą stronę. NVC jest przeznaczone do kontaktów międzyludzkich, zarówno między dorosłymi jak i dziećmi. Opracowując tę metodę autor miał nadzieję, że umożliwi ona zagoszczenie na stałe pokoju na świecie.

3. Chrześcijańskie wartości

Wychowanie w przedszkolu jest oparte na wartościach chrześcijańskich, przy zachowaniu szacunku i wolności sumienia dla każdej osoby. Przedszkole ma być miejscem spotkania, również wierzących z niewierzącymi. Nawet jeśli spotkania te budzą wiele emocji to łatwiej nam będzie się spotkać i usłyszeć stojące za uczuciami potrzeby stosując Porozumienie bez przemocy.

4. Wrażliwość na środowisko

Przedszkole chce uwrażliwiać zarówno na środowisko naturalne i mądre korzystanie z dóbr natury jak również na tworzenie relacji międzyludzkich w środowisku lokalnym. Dlatego rozmawiamy z sąsiadami z naszej wsi, organizujemy wycieczki do lokalnych miejsc użyteczności publicznej. Przywiązujemy też uwagę do tego jak korzystamy z dóbr: ilości potrzebnego jedzenia, ponownego wykorzystywania opakowań, korzystania bardziej z naturalnych surowców.

5. Praktyczne umiejętności

Chcemy uczyć się w działaniu. Poznajemy świat poprzez angażowanie się w autentyczne czynności i zadania, ucząc się m.in. dbania o przyrodę, ogrodnictwa, gotowania, pieczenia, majsterkowania, tworzenia. Włączamy się w nakrywanie do stołu i sprzątanie po obiedzie, na wiosnę ruszamy z akcją tworzenia ogródka. Angielskiego też uczymy się praktycznie – po prostu komunikując się tylko po angielsku przez pewien czas każdego dnia.

Nasz tygodniowy plan zajęć zorganizowanych przedstawia się następująco:

poniedziałek – majsterkowanie,

wtorek – ogrodnictwo,

środa – wyprawa przyrodnicza,

czwartek – doświadczenia naukowe i eksperymenty,

piątek – zajęcia kulinarne.

 

Plan dnia:

Dzień u nas podzielony jest tak:

  • 7.30-9.30 czas na dotarcie do nas, zabawy swobodne
  • 9.30 spotykamy się na powitalnym kręgu, wyprawa w okolicę lub pobyt na podwórku, zabawa i nauka
  • 12.30 obiad i odpoczynek, lektury, zajęcia zorganizowane
  • 15.00 podwieczorek, małe podsumowanie dnia
  • 15.30-17.30 zabawy swobodne, praca indywidualna